Alexander Bjørgsvik (10B) og Isak Haugstad Hansen (10A) var to av ti vinnere i en nasjonal skrivekonkurranse i regi av Climate Creativity. Denne organisasjonen har som mål å skape engasjement og oppmerksomhet omkring bærekraft og klimaendringer gjennom historiefortellinger.

I januar fikk 10. klasse besøk av Marte Skaara fra organisasjonen. Hun hadde en skrive-workshop med klassen, og så fikk elevene en mal, eller en skriveramme, som viste hvordan man kunne bygge opp historien. Ideene måtte de imidlertid komme opp med selv, og både Isak og Alexander fant fram til tema som de kunne relatere til. Alexander valgte jakt som utgangspunkt, Isak sin tekst handler om huset som må vike plass for ny vei.

Dette var ingen lett konkurranse å vinne. «Med over 1000 påmeldte elever og hundrevis av innsendte historier, var det utrolig vanskelig å velge ut vinnerne», skriver organisasjonen i en mail til skolene som deltok. «De ti utvalgte historiene er velskrevet, engasjerende og tankevekkende, samtidig som de bidrar til den offentlige samtalen med unike perspektiver,» skriver de videre.

De illustrerte vinnerhistoriene kan leses på nettsidene til Climate Creativity her, og de stilles ut på Sølvberget bibliotek og kulturhus i Stavanger i sommer (17. juni - 2. august). De vil også bli publisert på organisasjonens instagramkonto ( vår Instagram-konto).